
De Porsche 911 Carrera 2 (996) is een model met een bijzonder verhaal en een belangrijke plek in de geschiedenis van Porsche:
π Eerste watergekoelde 911: De 996, gebouwd van 1997 tot 2004, was de eerste 911 die overstapte van de klassieke luchtgekoelde motor naar waterkoeling. Dat was destijds een grote stap (en soms een twistpunt onder puristen), maar het zette de basis voor alle moderne 911βs.
π¨ Nieuw design: Met zijn herkenbare βfried eggβ-koplampen week de 996 sterk af van zijn voorgangers. Inmiddels wordt dit design steeds meer gewaardeerd omdat het zo typerend is voor die overgangsfase eind jaren β90.
βοΈ Carrera 2: Dit is de achterwielaangedreven versie, lichter en puristischer dan de Carrera 4 met vierwielaandrijving. Daarmee staat hij dichter bij het klassieke 911-gevoel: een sportieve, directe rijervaring met een speels karakter.
π Prestaties: De 3.4-liter boxermotor leverde in de eerste jaren 300 pk, genoeg om de Carrera 2 in zoβn 5 seconden naar 100 km/u te sturen en door te trekken tot boven de 280 km/u. Later kwam er een 3.6-liter met 320 pk.
π Betaalbare instapklassieker: Lange tijd werd de 996 wat onderschat, maar juist daardoor is hij toegankelijker dan veel andere 911βs. Inmiddels groeit de waardering, en goed onderhouden exemplaren beginnen meer aandacht te krijgen van verzamelaars.
Kortom: de Porsche 911 Carrera 2 (996) is een auto die de brug sloeg tussen klassiek en modern. Een echte rijders-Porsche, met een rauw randje Γ©n een uniek plekje in de geschiedenis van het merk. ππ₯
Wanneer is de auto klaar en wat gaat er in ieder geval aan gebeuren?
Merk: Porsche 911 Carrea
Type: 996
Bouwjaar: 1999
Km-stand: 258.230 km
Motor: B6, 3.4L (3387 CC); DOHC 24V
Transmissie: handgeschakeld 6-bak
Vermogen: 300 pk
Gemiddelde 'markt'prijs ligt rond de 25.000.- euro






